Het stond in de sterren geschreven : Lydie Ghyselinck en haar broer Marc gingen net als vader, grootvader en overgrootvader ondernemers worden in de sector goederen- en personenvervoer om zo de familiegeschiedenis verder te zetten. Zo gebeurde het, Reizen Scheldevallei is vandaag 70 jaar jong en rijdt sinds 1947 een vlekkeloos parcours en kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. Kwalitatieve toeristische autocarreizen zitten meer dan ooit in de lift.
Lydie en haar man Guy Van Heeke weten dat kwaliteit en service het meestal halen tegenover de prijs. Gerichte promotie en mond aan mond reclame doen de rest.
Een grote domper op het verleden is de dood van Lydie’s broer Marc in 1972. Intussen al veertig jaar geleden, maar nog prominent aanwezig in de herinnering.
Het hele verhaal begint kort na de Tweede Wereldoorlog wanneer de vader van Lydie, Leon Ghyselinck, het bedrijf “Transport Leon Ghyselinck” opricht voor goederenvervoer, vooral steenkolen. De familie Ghyselinck is overigens met de navelstreng verbonden aan de transportsector want zelfs overgrootvader Jean-Baptist Ghyselinck was bedrijvig als voerman. Lydie herinnert zich nog hoe haar vader Leon vertelde dat hij als kind al een melkronde met hond en kar achter de rug had vooraleer de schoolbel rinkelde.
Op 1 juli 1947 zette Leon Ghyselinck de volgende stap. Samen met zijn echtgenote Georgette Jourquin lanceerde hij zich in het personenvervoer want de eerste autocar werd aangekocht.
De invoerder van het merk “Floriat” was de firma Latil in Brussel. De autocar werd in Frankrijk gebouwd en vader en moeder Ghyselinck spoorden naar Paris Saint Denis om de autocar af te halen.
Leon Ghyselinck zijn beroep was zijn hobby want hij was een perfecte chauffeur en kon heel goed omgaan met mensen. De eerste rit ging richting Frankrijk voor de voetbalwedstrijd Frankrijk-België. Nadien volgden de schoolreizen en de eerste toeristische reizen. Met de toenemende welvaart groeit in het naoorlogse België het toerisme. In 1948 volgde al de aankoop van een tweede autocar van het merk “Reo”. Reizen Scheldevallei bloeide volop mede dankzij de belangrijke inbreng van moeder Ghyselinck, Georgette Jourquin. Haar doorzettingsvermogen en perfecte kennis van Frans en Duits maakten van dit bedrijf een belangrijke speler in het autocartoerisme.
Lydie en Marc werden van in hun jeugdjaren ingezet om te helpen in het bedrijf en beiden begonnen ze onderaan de ladder. Zowel bij Marc als bij Lydie werd toerisme hun passie.
Lydie volgde zes jaar handel en nadien nog avondonderwijs om de talen beter te beheersen. Marc liep school aan de école industrielle in Doornik. Zowel Marc als Lydie waren op internaat. Voor Leon en Georgette was het een must dat hun kinderen naast Nederlands, zich ook uit de slag konden trekken met Frans, Engels en Duits.
In de naoorlogse periode breidde de vloot alsmaar uit. Begin de jaren zeventig reden vijftien touringcars in binnen-en buitenland rond, tot het noodlot in 1972 toeslaat. Marc Ghyselinck verongelukte met zijn auto en dit op die ene dag die hij thuis was tussenin twee Noorwegenreizen. Vader en moeder Ghyselinck beslisten de vloot drastisch af te slanken en gaven in de jaren tachtig de leiding over aan dochter Lydie.
Vandaag beschikt Reizen Scheldevallei over 5 autocars: vier Setra-autocars (waaronder nog steeds de eerste Setra S130 uit 1971, die nu dienst doet als retrocar) en een 15 meter lange autocar, uitgerust met 66 plaatsen en lift voor minder mobiele mensen. De 17 pl is van het merk Iveco en de carrosserie van de firma Pucher in Oostenrijk.
Ook Transport Ghyselinck heeft nog steeds trekkers en huifopleggers in dienst die worden ingezet voor jarenlange trouwe klanten.
Lydie startte in 1989 met het reisbureau “Aglaia Travels”. De naam Aglaia komt uit de Griekse mythologie en is de naam van de jongste dochter van Zeus. Deze afdeling was aanvankelijk gehuisvest in een commercieel pand in het centrum van Oudenaarde. Sedert 1994 is het reisbureau naar de hoofdzetel gebracht ter gelegenheid van de opening van het nieuwe reisbureau. Bijzonder aan dit gebouw is het interieur waardoor de bezoekers in een aangename reissfeer ondergedompeld worden met aandacht voor privacy.
Ook in tijden waarin het internet steeds meer de kop opsteekt, heeft het ganse team volle vertrouwen in de toekomst. Reizen Scheldevallei en Aglaia travels beschikken over een 10-tal professionele medewerkers, dit geldt zowel voor bedienden als voor toerismechauffeurs.
Reizen Scheldevallei is tevreden over de bezetting van de autocars. Lydie : “Scheldevallei is gekend voor kwaliteit en service”, en de mensen hebben vertrouwen in onze familiale firma. We genereren veel klanten door mond aan mond reclame. We hebben een eigen brochure met dag- en meerdaagse reizen en dergelijke reizen organiseren we ook op maat voor verenigingen en groepen. Particulieren en groepen die een reis willen met een ander vervoermiddel ( boot, trein, vliegtuig of eigen wagen) worden op weg gezet door het team van Aglaia Travels en dit vanaf een eenvoudige autovakantie tot het ingewikkelste dossier naar verre bestemmingen.
Om tegemoet te komen aan de vraag van de vele fietsclubs hebben we ook een fietstrailer gekocht. Oudenaarde en de Vlaamse ardennen zijn het mekka voor de fietsers…Bovendien heeft onze burgemeester zelfs de aankomst van de Ronde van Vlaanderen binnengehaald. Heel veel fietsclubs willen dan ook eens in het buitenland gaan fietsen en de splinternieuwe Scheldevallei fietstrailer geeft de mogelijkheid om hun eigen fietsen mee te nemen.
Frankrijk en Duitsland blijven toppers voor het autocartoerisme maar daarnaast trekken ook Noorwegen, Schotland en de Oostbloklanden aan. Er is ook veel vraag naar meerdaagse culturele stedentrips. De reiziger van vandaag wil verder gaan dan de traditionele bestemmingen. Lydie : “Wij raden ook altijd aan een reisleider mee aan boord van de autocar te nemen. Anders gaat er zoveel verloren. Een reisleider en/of een gids maakt de reis dubbel zo interessant.”
“Reizen Scheldevallei” heeft geen probleem met het vinden van chauffeurs. Dit heeft volgens Lydie veel te maken met de aangename sfeer in het bedrijf en de kwaliteit van de autocars en de reizen. De Setra autocars zijn prominent aanwezig in het wagenpark. Eenmaal liepen de onderhandelingen niet zo vlot want Setra is the “best in class” maar het prijskaartje is navenant en er stond bijna een autocar van een ander merk in de garage. Toen dit vader Leon ter ore kwam, paste hij onmiddellijk het prijsverschil bij om Setra trouw te blijven. De band met Willy Van Hove en Laurent Benoit was hem heel dierbaar.
De eerste Setra die werd aangekocht in 1971 is nog altijd in het bedrijf aanwezig. Hij ziet regelmatig het zonlicht voor ritjes met bruidsparen en jubilarissen en het voertuig wordt extra vertroeteld.
“Die autocar, onze bompa-bus zoals hij hier heet, gaat overigens nooit weg”, zegt Lydie.
De opvolgingskwestie is overigens nog niet aan de orde, want Lydie en Guy zijn nog steeds gedreven in hun passie voor het autocartoerisme.
Twee kinderen van Lydie: Inge en Wouter bewandelen momenteel een andere piste. Inge stond 10 jaar in voor reisadvies en verkoop in de afdeling Aglaia Travels met als specialisatie vooral verre bestemmingen, ze reisde zelfs 1 jaar de wereld rond. Na 10 jaar in de reissector volgde ze cursussen voor voedings- en gezondheidsconsulente en heeft nu een eigen zaak als voedingscoach. Curazon, het bewegings-, voedings- en schoonheidscenter die Lydie opstartte is van haar jongste zoon Wouter. Wouter zijn passie was steeds sport en graag zet hij mensen aan tot bewegen en gezond leven zodat ze zich goed voelen.
De oudste zoon Geert is orthopedagoog en staat dagelijks bij mensen met een NAH letstel (niet aangeboren hersenletsel). Zelfs na zijn studies economie moderne talen en orthopedagogie in Kortrijk en veeleisende job als orthopedagoog is hij actief in het bedrijf. Geregeld zit hij achter het stuur van een van onze autocars of vrachtwagens.